متروپل؛ تلنگری به صنعت ساختمان...

 

مهندس رحیم اکبری تیرآبادی، مدیر عامل شرکت مهندسی سازه صنعت بادبند ضمن ابراز تأسف از حادثه متروپل آبادان و عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار، به تشریح عامل این اتفاق ناگوار پرداخته و از کارفرمایان خواست که در انتخاب نحوه اجرای ساختمان، کیفیت را فدای کمیت نکنند.

در ادامه، مطلب مهندس اکبری در این زمینه را بخوانید.

 

 روز گذشته برج 10 طبقه متروپل آبادان فروریخت و ایران عزیز را در شوک و غم فرو برد. شمار آسیب‌دیدگان و جان‌باختگان این بنای غیراستاندارد همچنان رو به افزایش است؛ اما آیا امکان جلوگیری از این فاجعه وجود نداشت؟

 نمای پرزرق و برق و باشکوه، با نورپردازی خاص این سازه عظیم یادآور این شعر سعدی است که «خانه از پایبند ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است».

نوع اسکلت ساختمانی، چه بتنی و چه فلزی، اگر درست و صحیح طراحی و اجرا شود، استحکام لازم مطابق ضوابط را خواهد داشت که متأسفانه اغلب در اولویت نخست کارفرمایان قرار نمی‌گیرد؛ و صد افسوس که دقت، وسواس و هزینه‌ای را که برخی کارفرمایان برای انتخاب یراق‌آلات و سنگ نما و سرویس‌های لوکس بهداشتی و ... لحاظ می‌کنند، برای انتخاب نوع اسکلت سازه که ارتباط مستقیم با حفظ جان عزیزانمان دارد، در نظر نمی‌گیرند.

وقوع چنین اتفاقات ناگواری -که حتی پای بلایای طبیعی هم در میان نبوده است- تلنگری است که کارفرمایان به استفاده از سازه‌های به‌روز، استاندارد و با بهترین کیفیت توجه بیشتری نشان دهند و کیفیت را فدای کمیت نکنند و برای صرفه‌جویی در هزینه، اعتبار خود را زیر سؤال نبرند.

آنها باید بدانند که اسکلت ساختمان، حکم استخوان‌بندی این پیکره را دارد که نمی‌توان با جراحی زیبایی آن را جبران کرد و در صورتی که از استحکام و کیفیت بالا برخوردار نباشد، روزی فرو می‌پاشد و جبران جان‌های از دست رفته میسر نخواهد بود. در عین حال، نهادهای ذیربط نیز باید نظارت لازم بر انتخاب بهترین گزینه در ابرپروژه‌های مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی را داشته باشند.

به امید روزی که خریداران تقاضای شناسنامه ساختمان و بررسی استحکام سازه را داشته باشند و تنها به بازدید از نمای بیرونی ساختمان بسنده نکنند تا کارفرمایان نیز خود را موظف به انتخاب برندهای معتبر در زمینه ساخت و اجرای اسکلت به رغم هزینه بالا بدانند و این لازمه توسعه پایدار است.

 

 

کلید واژه: متروپل، سازه، ساختمان، پروژه، مهندسی